MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Čížová Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 67027 47043 10433 66528 59744 23575 17394 00150 83917 679
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 00017 84220 37321 55320 16522 93226 21535 65331 18315 925
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6193 5343 4133 4173 3434 0714 3263 3124 9351 433
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8163 6201 9164814734627 4638874118
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2352 47417 4028 6484 94116 88617 16954 94814 646202

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Čížové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 77217 50819 42120 90319 92322 63825 92430 00530 89615 398
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 5454 2774 7645 3965 1374 2694 8515 8946 3793 041
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 5603 6873 5814 1163 3734 8975 7077 7446 9192 683
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 5207 4698 8149 2649 24610 94612 95813 91613 8846 752
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5741 5031 6931 4811 5231 8271 6011 6442 7802 167
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 474543455159623609635533
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 526528527601593641185198300221

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6193 5343 4133 4173 3434 0714 3263 3124 9351 433
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1342 2102 0401 6131 7882 4882 4981 4153 014793
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1921 2401 1981 7051 5391 4851 6451 8681 865617
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1324747111129111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1623912797159754295523

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2352 47417 4028 6484 94116 88617 16954 94814 646202
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9821 2221 0642 1474 6912 5561 0172 495767202
Investiční dotace
Investiční dotace 2 2531 25116 3386 50125114 33016 15352 45313 8800

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8163 6201 9164814734627 4638874118
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8163 6209864814734627 463886118
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0093000000680

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 84719 89636 85747 02518 68456 11639 153128 92431 93021 166
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 86512 83914 46417 64415 94918 82415 60828 74421 26415 574
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 9827 05722 39229 3802 73537 29323 545100 18010 6665 592

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.