V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Čížkovice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 41 74543 12146 33048 64451 33859 69348 36150 87958 48660 910
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 39040 17842 68743 80346 52944 60839 85340 27848 19550 096
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6702 6052 6472 7983 3803 8013 8669 0599 2229 291
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 414064611573 2573 0835131240
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2713389321 4331 3728 0271 5601 5379371 283

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Čížkovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 22140 11042 56343 62546 52944 60839 36439 87947 36148 358
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2674 0194 4055 0825 7235 3844 4014 9715 8736 360
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2073 6763 7253 6994 2393 4514 9415 7377 5346 746
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 3776 7327 5569 0959 5419 46211 05113 02813 56413 536
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4251 4301 4431 4481 4721 4681 4731 4691 4732 722
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11415314412510417736505146
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 22 83124 10025 29124 17625 45024 66617 46214 62418 86618 948

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6702 6052 6472 7983 3803 8013 8669 0599 2229 291
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9649238597118261 0891 0173 0651 2271 567
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1431 2091 2841 4131 3951 5171 4981 5411 9041 836
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 261212971606927773043 0895 6183 977
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3012614075144684181 0461 3634731 911

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2713389321 4331 3728 0271 5601 5379371 283
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2713009321 0491 3723 1261 2601 0879371 007
Investiční dotace
Investiční dotace 1 7412 600038404 9013004500277

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 414064611573 2573 0835131240
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 414045611573 2573 083561240
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001900000700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 25131 20840 75243 96344 76560 15654 35152 56350 11676 240
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 28523 85420 78325 96134 74539 24634 84532 84334 38837 456
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 9667 35419 96918 00210 02020 91019 50519 72015 72838 784

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.