V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Čistá Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 80111 64412 46614 89114 80622 18225 08320 07622 45038 127
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4379 30810 20711 43112 39612 25213 27515 76217 87519 438
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8415561 6528467179579838881 7511 930
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 607139591 5425314411915 887
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5241744682 5551518 92110 8113 3852 806872

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Čisté v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4379 30810 20711 22812 14811 84813 10315 61417 65119 103
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8402 0492 3832 6683 0302 9632 4282 7733 3783 784
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7702 0582 1122 0342 3471 9822 8253 3064 4874 161
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2933 7254 2815 0085 2825 4226 3187 5048 0628 330
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9829959591 0391 0009719859361 0431 752
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 32222223252221488533852
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 519458450458464490526606148225

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8415561 6528467179579838881 7511 930
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7533941 4226455366926314971 3401 228
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5428391381295040105189211
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 331334547373736393232
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 101451615177275247189458

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5241744682 5551518 92110 8113 3852 806872
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1531614681 0951511 9167191 254363633
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3711301 46007 00510 0922 1312 443239

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 607139591 5425314411915 887
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01 607139596125314411915 887
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000093000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 1798 2299 42315 23316 58022 42322 13422 31716 06830 879
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 4736 5008 8109 6169 0669 00711 75611 06112 35715 000
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 7061 7296135 6177 51413 41610 37811 2563 71115 879

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.