MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Církvice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 92624 84831 65228 28030 30231 03430 29732 09539 28515 737
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 39217 36918 88820 93219 59825 37124 93128 47934 81214 533
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8692 4722 7842 7322 5342 8572 8992 5141 231638
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2618715308143000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 4044 9219 9794 5638 1702 7982 3251 1023 242566

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Církvice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 96216 68418 47420 50519 14424 94224 45427 97528 65514 210
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 5103 8694 4725 2194 8433 9914 5095 4125 8152 772
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2753 3843 3654 0023 1994 5895 3077 0946 2892 439
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 6876 8588 2749 0048 78210 26212 05512 75912 6276 137
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4331 5081 4801 4751 4901 4641 5551 5752 7541 708
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 615353537069847846855957
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9971 0118317527604 568181288314196

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8692 4722 7842 7322 5342 8572 8992 5141 231638
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 14363101364297344314599344192
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 912757749737709875915688357143
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111111110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 8131 6511 9341 6301 5271 6371 6691 226529302

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 4044 9219 9794 5638 1702 7982 3251 1023 242566
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5611 0911 2879902 4692 4609971 102642566
Investiční dotace
Investiční dotace 6 8433 8318 6923 5735 7013371 32802 6000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2618715308143000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2618715308143000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 42221 36626 10129 29128 59323 77615 90538 72161 55814 779
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 06711 31210 46812 02815 56813 59313 90114 21622 0769 137
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 35510 05415 63317 26313 02510 1832 00424 50639 4825 642

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.