V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Číměř Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 38525 93122 32923 18017 69819 74729 78442 60938 62539 898
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 71310 38312 69012 28913 11812 38414 45517 13618 94319 193
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 9096 3258 2265 0493 5933 36112 62418 86218 35817 918
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1267 8421651234731 28238890100150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 6361 3811 2485 7205132 7212 3176 5221 2242 637

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Číměře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 35210 31911 26612 28913 11812 38414 45516 62118 56618 888
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1842 2892 7363 0533 4383 2402 6563 0233 5523 781
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8642 3602 4282 3332 6722 1763 1033 6064 7264 161
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 1524 3254 9215 7456 0145 9656 9418 1898 5108 357
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0701 0461 0641 0688978651 4971 2081 1971 921
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20222018165249463459484
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6227797728286208132122184

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 9096 3258 2265 0493 5933 36112 62418 86218 35817 918
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 9415 4127 4204 2092 6912 45211 67017 14615 78116 383
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 633685708725734609881735917964
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 130212125718511 549438
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 205227981131674372130111132

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 6361 3811 2485 7205132 7212 3176 5221 2242 637
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7441 1916241 5025132 7211 0731 202890637
Investiční dotace
Investiční dotace 6 8921906244 218001 2455 3203342 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1267 8421651234731 28238890100150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1267 8421651234731 28238890100150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 13819 22327 71421 52626 71015 31925 20635 86540 50850 192
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 06611 31113 39314 34311 22711 76316 39025 81832 19923 491
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 14 0727 91214 3207 18315 4833 5568 81610 0478 30926 701

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.