V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chyšky Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 05317 14418 34220 68422 93525 37431 50337 55937 50138 702
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 72413 90115 70517 42218 98017 98820 04723 42926 92627 896
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5822 1791 5931 6811 8432 0654 0455 1035 0554 245
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 253200146382 103165592 795859
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7227451 0431 4342 0743 2177 3948 4672 7255 702

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chyšek v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 64713 77415 52917 38318 89017 84019 91923 24626 40926 754
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6073 0433 7834 3324 8944 6233 8114 3475 1955 549
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8073 2043 3233 2793 7683 0704 4085 1516 8486 045
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 5855 8696 7318 0648 4828 4179 85811 69212 32012 140
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0821 0691 0771 1021 0981 0941 0921 1931 1771 958
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 51576354833935696693800
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 514532551552566597715167176263

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5822 1791 5931 6811 8432 0654 0455 1035 0554 245
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 252321338304394336427392326621
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9058899351 0241 0551 3321 4651 5381 5041 680
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 22310444442412 4121 428
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4036593173503903942 1512 932814516

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7227451 0431 4342 0743 2177 3948 4672 7255 702
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6875351 0431 2681 8673 2173 8123 6841 8251 107
Investiční dotace
Investiční dotace 35210016720703 5824 7839004 595

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 253200146382 103165592 795859
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2532001463838165592 795859
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000002 0650000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 05020 24315 43414 81916 31816 96027 11332 83132 13553 920
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 53011 74911 99913 67114 50514 82318 77920 35119 67322 947
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 5208 4953 4351 1481 8132 1378 33512 48112 46230 973

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.