V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chvatěruby Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 1168 46711 63214 83135 81415 71012 02817 96718 67317 641
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8657 4548 2579 44610 1729 16110 02911 41013 33813 968
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5846147288168306909881 3651 1722 263
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1001502163031 4957846154 7733 801153
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 5662492 4314 26523 3165 0753964193621 256

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chvatěrub v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8657 4548 2579 44610 1729 16110 02911 41013 33813 968
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4371 5321 8622 2162 5182 2441 8162 0482 5022 690
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3951 6131 6571 6941 9531 4992 1112 4353 3252 953
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6162 9163 3554 1604 3954 1254 7235 5315 9735 928
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9919619529479409299709531 0801 846
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2324202123162017373424
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 40440841140834334939042685128

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5846147288168306909881 3651 1722 263
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 435228498211087875543604
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 430425487585372375377364486472
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 23439131123
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1101342091802862025231251421 184

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 5662492 4314 26523 3165 0753964193621 256
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 241249237247292965396419362606
Investiční dotace
Investiční dotace 3 32602 1944 01823 0244 111000650

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1001502163031 4957846154 7733 801153
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 029984930001753
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1001221182541 4927846154 7733 784100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 7146 1219 03714 80343 83211 9537 8568 78111 19213 971
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 7315 4254 8965 5656 2616 2636 7417 1189 6578 825
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 9846964 1419 23837 5715 6911 1151 6631 5355 146

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.