V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chvalšiny Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 44422 80526 80629 55130 17439 43533 11740 03639 11240 965
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 98515 69617 90319 58520 90419 77121 84425 49129 22028 848
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 9366 5716 6836 2096 1687 3086 4888 9828 6379 870
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 034550882183136435
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 5235032 1663 7563 01312 3554 6025 5631 2191 812

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chvalšin v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 37215 22517 24718 94420 47819 23821 22124 91628 27728 241
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2773 6334 3784 9125 5765 2134 1994 8245 7126 082
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3463 7383 8083 6754 2353 4184 8005 6577 4536 558
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 6516 8567 7239 0489 5319 37810 74212 83413 41713 174
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8458468739007658071 1098058561 603
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19681315245190236158556594458
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5771150166181186213241245366

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 9366 5716 6836 2096 1687 3086 4888 9828 6379 870
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 1654 8654 8664 1744 3884 3144 4716 3336 3096 710
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6271 6351 6401 5971 6711 9061 6232 2511 9142 393
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13434111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 131671744341081 087393397413766

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 5235032 1663 7563 01312 3554 6025 5631 2191 812
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3934068321 4361 8552 5563 7321 677718863
Investiční dotace
Investiční dotace 8 130971 3342 3201 1589 7998703 885501949

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 034550882183136435
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 034550882183136435
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 81918 85632 10036 70323 63442 62531 62736 20032 45045 053
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 91213 96517 02519 35219 87618 72122 29228 38325 52830 609
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 9074 89115 07517 3513 75823 9049 3357 8176 92214 444

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.