V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chuderov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 70814 67414 61815 88318 79521 47419 74821 84426 61129 278
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 38013 27412 96413 95515 22014 98316 50019 98122 48122 972
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0771 0901 3301 4691 8351 2721 2669381 1051 804
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 68169945117890027
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2453033084507945 2071 9058353 0254 476

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chuderova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 46612 77612 24613 42214 76214 07515 90719 90422 37622 959
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9744 0943 1033 4673 9633 7943 1723 7464 4044 756
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2942 7372 7312 6503 0662 5303 6854 4545 8235 194
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5724 8345 5596 5216 8996 9308 23610 09210 48810 424
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5711 0387176727176816581 4431 4472 291
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25232423282628236667
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 29501128889115127147149227

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0771 0901 3301 4691 8351 2721 2669381 1051 804
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8968869831 1821 5491 010945481422415
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 180203177216239241301439443596
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21140460001211754
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 003024472020173039

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2453033084507945 2071 9058353 0254 476
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2453033084503942 1521 4558351 166564
Investiční dotace
Investiční dotace 00004003 05545001 8593 912

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 68169945117890027
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6816915117890027
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000093000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 17512 65216 64316 84318 34622 26623 99519 47222 05721 226
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 34510 76211 85812 57912 84719 36119 62017 72118 19120 132
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8301 8894 7854 2645 4992 9064 3741 7513 8661 095

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.