V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Chudenice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 50721 32020 19225 49821 83441 61522 70524 83428 55933 345
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 41410 47811 95912 67813 70012 91414 02916 18118 18018 871
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9826 8156 2286 1385 8375 8256 8876 4238 4558 084
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 351 23106404005102 350
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0752 7972 0056 6781 89422 8761 7892 1791 9244 040

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chudenic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 6249 42510 39111 27912 38111 54412 98714 95316 97017 235
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9052 1912 4482 7173 1172 8992 4132 6863 1773 394
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8341 9512 1762 0742 4161 9372 8103 2054 2253 732
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5573 8844 4115 1095 4365 3176 2817 2857 6057 494
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8508498678658688378277998671 461
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 71735965897279871988986
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 408477430449455482577108108167

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9826 8156 2286 1385 8375 8256 8876 4238 4558 084
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3263 5923 1423 1662 6692 6993 8133 2245 4574 616
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 5763 0622 8562 8282 8392 9762 8572 9132 7022 680
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0121222200
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 80160228142326148216283296789

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0752 7972 0056 6781 89422 8761 7892 1791 9244 040
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8751 4541 9351 1631 4093 6291 4891 5791 5243 686
Investiční dotace
Investiční dotace 11 9711 343705 51448419 248300600400355

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 351 23106404005102 350
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 351 2310640400202 350
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000005000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 22 69015 27717 50621 29030 02525 64115 14421 53621 90430 031
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 57812 47013 99313 94613 78718 81114 22020 87418 04224 005
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 1122 8073 5137 34416 2386 8309246623 8626 026

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.