MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chroboly Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 15117 46015 96217 52520 08420 23121 64623 09424 19510 649
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7728 6949 70110 5199 92111 58413 51815 11815 2467 708
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3243 4223 5302 6784 3213 4713 5943 8804 7802 545
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 473272791934671 3465514210
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0075 0172 4524 1365 3743 8314 5294 0453 748396

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chrobolů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5018 3709 30410 1509 67511 32912 96414 79414 8557 120
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6972 3162 5782 6612 7822 5792 4382 9053 1471 499
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7551 7811 7722 0651 6942 4682 9093 8603 4541 340
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2133 4534 1024 6464 6435 5166 6006 9466 9313 372
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 518526532438195297602589944578
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 181815172020320392223227
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 29927530532434044995103155105

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3243 4223 5302 6784 3213 4713 5943 8804 7802 545
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7697869187016486969238401 149829
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 3382 3792 3321 6423 2362 4282 3932 4572 4451 194
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 17151500001344050
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 200242264334437347279450782522

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0075 0172 4524 1365 3743 8314 5294 0453 748396
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0077393862 9063 5272 7931 3191 4471 327396
Investiční dotace
Investiční dotace 04 2782 0661 2291 8471 0383 2102 5982 4210

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 473272791934671 3465514210
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 47327131734671 3465514210
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0026620000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 9588 98516 47114 34915 71814 13917 38315 02022 5547 466
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 0727 9608 45910 32511 21412 01010 43211 19213 5797 212
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 8861 0248 0124 0254 5052 1296 9513 8288 975254

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.