V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Chřibská Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 45725 06727 08927 89329 95931 39632 24335 21741 52442 315
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 08616 43818 58920 36122 53721 21124 03727 26729 93231 366
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0755 5444 4025 0095 0085 8244 7175 3106 2426 845
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 451 1771 6625251 2985113725024779
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2521 9082 4361 9981 1153 8503 1182 1384 8734 095

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chřibské v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 08616 32718 06020 36122 53721 21124 03727 26729 93231 366
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3813 8894 5595 2596 0385 6814 7655 2846 0676 722
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4413 8953 7543 8864 0453 7225 3816 1627 8637 214
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 8067 0778 1168 88710 73310 16412 10014 00914 18414 450
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2411 2521 3371 9631 3391 3011 3821 3771 3432 291
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 158142195255260201215236269357
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 587298112123142194199205332

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0755 5444 4025 0095 0085 8244 7175 3106 2426 845
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9992 2201 3901 9132 1191 6691 1731 2881 2811 469
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8152 9592 5252 7392 6782 4463 3443 3824 0334 462
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 01211100296258
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2613644853562101 708199639632656

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2521 9082 4361 9981 1153 8503 1182 1384 8734 095
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2521 9082 4361 9981 1153 8502 7262 1383 3833 895
Investiční dotace
Investiční dotace 00000039201 490200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 451 1771 6625251 2985113725024779
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 451 0271 6625251 2985113724014779
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01500000010100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 31622 41425 33932 95729 70626 67128 67930 53939 85242 526
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 84819 85124 34926 53426 45025 99227 12829 33936 57837 227
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4682 5629896 4233 2566791 5501 2003 2755 299

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.