MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chrášťany Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 78725 19118 49621 12621 98123 83727 09331 24227 12414 159
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 90411 99913 96714 06513 47715 97818 12020 04420 88610 650
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0243 4703 0493 8683 2023 3633 6943 6824 1682 606
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 705484261071051 2146125240
Přijaté transfery
Přijaté transfery 20 8519 7229322 7665 1944 3904 0646 9041 545902

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chrášťan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 64011 66713 39413 79413 47715 55017 94219 75220 52710 255
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3852 6663 0653 5403 2842 7743 2143 6944 0221 918
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2912 3522 3262 6912 1783 1953 7934 8554 3761 697
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2004 7675 7205 9885 9727 1408 6048 7568 7764 271
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0921 1491 1841 1051 2021 1391 0931 1441 9721 373
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 242728242225544547658648
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6487061 0704478191 276694756724348

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0243 4703 0493 8683 2023 3633 6943 6824 1682 606
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4492 4391 7832 7892 1392 1752 4502 5292 8662 025
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2509719319329179751 1631 1051 277431
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3101122000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 32257334147146212804725150

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 20 8519 7229322 7665 1944 3904 0646 9041 545902
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 17 6139428931 4962 0541 2908792 123510902
Investiční dotace
Investiční dotace 3 2388 780391 2703 1403 1003 1844 7811 0350

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 705484261071051 2146125240
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 705484261071051 0846122040
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000013003200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 39 32029 82314 96015 56125 09621 89426 75533 28431 95711 460
Běžné výdaje
Běžné výdaje 34 51112 22513 68214 18313 49616 46319 16720 83918 34111 386
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 80917 5981 2781 37811 6005 4327 58812 44513 61674

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.