MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Chrast Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 63 53361 54165 81397 74077 43597 799136 765100 971101 62880 506
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 80644 63150 03153 53649 99156 61966 96275 49678 81141 496
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0803 0183 2552 4446 8544 0803 8847 3823 9351 807
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 8118745864 4983313 9295 6645863 9426 042
Přijaté transfery
Přijaté transfery 17 83613 01811 94037 26220 55723 17260 25417 50714 94131 161

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chrasti v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 09444 03848 80852 60349 28455 64164 92172 91976 84238 700
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 08510 51512 02413 48812 71910 76311 96014 11515 0957 198
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 8749 1008 98010 2198 33811 91014 05718 43516 2786 312
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 26718 44722 08623 00522 86027 02131 91833 19432 69115 884
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 7362 7892 8353 1452 7002 9132 7472 8798 2125 213
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1351 0767647105828003 7533 6823 8273 537
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 9972 1102 1202 0362 0852 235487614739556

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0803 0183 2552 4446 8544 0803 8847 3823 9351 807
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4171 6081 1011 3751 8442 5122 0301 8311 669721
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 00053 1411922002 6679445
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4441834257351840744525837
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2191 2271 7291 0571 8351 3581 2472 4391 9131 005

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 17 83613 01811 94037 26220 55723 17260 25417 50714 94131 161
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 14 67113 01811 91017 35120 05714 15026 98214 12011 3876 283
Investiční dotace
Investiční dotace 3 16503019 9105009 02233 2723 3863 55424 878

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 8118745864 4983313 9295 6645863 9426 042
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 8118745862473313 9295 6535863 9426 042
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004 2510011000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 70 73263 25975 81388 16275 93496 576144 44392 533103 17569 430
Běžné výdaje
Běžné výdaje 39 12738 53448 32751 07855 17761 39067 13276 12470 00435 271
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 31 60524 72627 48637 08520 75835 18577 31116 40933 17034 159

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.