V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chrást Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 87615 65013 73613 88615 06315 74213 90015 03517 89015 765
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 34111 62110 10510 33211 71710 68910 3549 78912 83810 673
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6853 1462 2522 0012 9022 7812 7482 7963 0023 651
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0198841 093884010500
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8518644944603572 2327872 4462 0501 441

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chrástu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 18810 4869 7659 88211 36810 43110 0389 61512 61610 244
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 570624714804883851694774919995
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5225856095836545507838951 1931 067
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9861 0141 2341 4361 4731 5041 7512 0342 1462 141
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 291294294293313318297307310636
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3444977565779
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8 8167 9666 9106 7618 0357 2016 5075 5487 9905 326

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6853 1462 2522 0012 9022 7812 7482 7963 0023 651
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 7632 3262 0501 7102 3781 9462 3622 3151 6091 917
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 247242128242452345340399287448
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 64450918196148551 0261 213
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 317056306634241777972

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8518644944603572 2327872 4462 0501 441
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8518644944603571 429311862472246
Investiční dotace
Investiční dotace 000008034761 5851 5781 194

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0198841 093884010500
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 019884828884010500
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 13122 71413 21016 47019 95414 44510 02117 76212 73913 310
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 0098 6295 8688 3448 5678 6198 27810 7819 86710 111
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 12214 0857 3428 12611 3875 8261 7436 9812 8723 198

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.