MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chrást Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 30 42933 16645 11644 14742 26945 91746 43153 77274 48227 585
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 90825 41228 67831 19829 67133 02138 90843 14046 40023 096
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9264 0864 2494 6734 3765 3595 0956 8596 1902 615
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2896642216893267010314475
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3063 60211 7678 1088 1307 2702 4283 67021 7481 798

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chrástu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 12824 89428 12330 59129 16032 50938 34342 45145 37622 006
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 9306 1777 1738 1117 7326 3437 1168 2399 0594 330
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0975 2535 2406 0254 9677 1558 17110 5849 6373 738
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 33510 64612 88113 56113 60915 99918 57319 07219 3139 408
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4542 4942 5182 6152 5612 6702 6122 4745 0443 226
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1291071121111021041 6021 7701 8851 016
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 183217199167188238269313438288

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9264 0864 2494 6734 3765 3595 0956 8596 1902 615
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0412 2402 2012 2922 4503 1631 8033 1762 1171 103
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3541 3271 5851 4421 5021 5281 8971 8162 017696
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 33345328861 095334
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5295164599354196651 393982961482

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3063 60211 7678 1088 1307 2702 4283 67021 7481 798
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8061 5512 5752 3694 1172 7821 5363 2252 1591 798
Investiční dotace
Investiční dotace 5002 0519 1925 7394 0134 48889144519 5900

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2896642216893267010314475
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 69662721689317010310175
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 22001500025000430

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 02328 80245 83829 19642 09946 67849 45046 18361 01123 291
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 50619 22923 19323 03621 63926 81223 73129 48032 80418 863
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 5179 57322 6456 16120 46019 86525 71916 70328 2074 428

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.