V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chotusice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 03410 49311 74912 86513 52214 61914 52917 69020 97419 260
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5419 24610 38511 46312 40411 70113 17115 39917 48417 553
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 644691689709668730762840843799
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4521253915236164151370
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8455516745684102 0365601 2882 497537

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chotusic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7408 7079 47110 60911 52810 89612 20314 37516 52517 206
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7642 0872 2472 6042 9342 7742 3072 6753 1883 477
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4461 7931 9471 9392 2261 8122 6333 1494 1823 756
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2653 5193 9494 7685 0124 9705 8877 1407 5257 535
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9339849659279449189328691 0141 653
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25252623242021425508564
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 307298337348389401422115107221

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 644691689709668730762840843799
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 225173185190176201239266330291
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 237251251308279310432410432415
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 72215101185542
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 176245237200203211851587791

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8455516745684102 0365601 2882 497537
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8455516745684101 3305601 2882 289537
Investiční dotace
Investiční dotace 00000706002080

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4521253915236164151370
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4526002914183341
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000653915027236829

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 9457 2278 89511 41712 13813 6799 23015 03315 54819 849
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 1545 8116 7258 3326 9496 8697 47811 04012 41911 829
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 7911 4162 1703 0855 1896 8091 7523 9923 1298 020

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.