V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chotíkov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 24 53921 96921 73757 78345 41642 93147 59052 98671 40353 097
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 51717 57616 65451 74327 44122 58424 83228 40533 90230 240
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 4762 8092 7112 53316 51416 69517 65217 47524 51521 445
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1763999481 35813307435 5041244
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3701 1851 4232 1491 3273 6524 3641 60212 9741 368

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chotíkova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 06917 11616 21851 14020 52919 50021 87725 27728 90430 240
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 1034 6364 2344 9245 7845 4334 4575 0636 0206 541
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 9203 3013 4183 4524 0883 3404 8805 7117 5486 773
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 7016 0496 9318 4829 1979 15610 90712 96313 58513 588
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0451 0461 1611 1141 0891 1851 1391 2231 1742 404
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 52564552525061105363458
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 2482 02842933 115319335433213213476

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 4762 8092 7112 53316 51416 69517 65217 47524 51521 445
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6451 9111 9441 6278341 1592 5201 8383 5253 899
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 425425400609672646732653520666
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 515146476543902065 5662 274
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 35642132125014 94314 45114 39914 77714 90514 606

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3701 1851 4232 1491 3273 6524 3641 60212 9741 368
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8891 1857032 1491 2543 2154 0641 1022 4231 368
Investiční dotace
Investiční dotace 1 481072007443730050010 5510

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1763999481 35813307435 5041244
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 17639994842813307435 5041244
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000930000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 45223 90518 58827 27627 57539 27045 52049 834100 03750 099
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 89616 72614 87617 70024 48730 42833 22825 69335 77830 575
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 5567 1793 7119 5763 0888 84212 29224 14164 25919 524

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.