MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chotěšov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 60 53965 85975 88589 873110 755100 17295 46898 96998 23952 055
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 69142 66047 21551 00949 54753 55462 34270 62273 13840 005
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 83011 80615 27818 00213 56813 19713 21816 56918 0659 313
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0087692462 1993 3026 3033 7541 254621403
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 01010 62413 14618 66444 33927 11716 15310 5246 4152 334

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chotěšova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 36 43940 32145 03548 38546 24850 79357 97167 42470 18536 430
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 42310 89412 35313 52312 63810 37211 48213 98415 2217 304
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 5607 8367 8179 0407 44410 83512 55117 07315 3335 947
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 01916 08019 22920 34520 39724 22028 50630 67430 75914 966
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 9572 8763 2233 1483 2982 7962 7882 7505 0674 723
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2562382652382112142 2112 5033 1403 030
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 2242 3972 1472 0902 2602 354433439664461

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 83011 80615 27818 00213 56813 19713 21816 56918 0659 313
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2222 1803 5803 1232 6443 2242 9505 3415 2952 329
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 2287 7577 9198 0348 3597 7938 2429 00310 3075 879
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 522221110200
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 3751 8673 7776 8432 5632 1792 0252 1232 4631 105

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 01010 62413 14618 66444 33927 11716 15310 5246 4152 334
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 9306 9126 68312 60937 79219 0775 3657 1634 7802 334
Investiční dotace
Investiční dotace 803 7126 4636 0556 5478 04010 7893 3611 6350

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0087692462 1993 3026 3033 7541 254621403
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0086492462 1993 3026 3033 7541 254501283
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0120000000120120

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 73 76658 04578 17293 600108 39060 13076 61595 452106 81165 293
Běžné výdaje
Běžné výdaje 35 76733 43453 17573 46076 63642 91652 19351 42960 59631 614
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 37 99924 61224 99720 14131 75417 21424 42244 02346 21533 678

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.