V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chotěšov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 62 39960 53965 85975 88589 873110 755100 17295 46898 96998 239
Daňové příjmy
Daňové příjmy 36 90241 69142 66047 21551 00949 54753 55462 34270 62273 138
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 47512 83011 80615 27818 00213 56813 19713 21816 56918 065
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1341 0087692462 1993 3026 3033 7541 254621
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 8875 01010 62413 14618 66444 33927 11716 15310 5246 415

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chotěšova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 33 16236 43940 32145 03548 38546 24850 79357 97167 42470 185
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 1979 42310 89412 35313 52312 63810 37211 48213 98415 221
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 6827 5607 8367 8179 0407 44410 83512 55117 07315 333
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 93414 01916 08019 22920 34520 39724 22028 50630 67430 759
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 8482 9572 8763 2233 1483 2982 7962 7882 7505 067
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2452562382652382112142 2112 5033 140
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 2572 2242 3972 1472 0902 2602 354433439664

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 47512 83011 80615 27818 00213 56813 19713 21816 56918 065
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 8583 2222 1803 5803 1232 6443 2242 9505 3415 295
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 8617 2287 7577 9198 0348 3597 7938 2429 00310 307
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1052222111020
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 7452 3751 8673 7776 8432 5632 1792 0252 1232 463

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 8875 01010 62413 14618 66444 33927 11716 15310 5246 415
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 8874 9306 9126 68312 60937 79219 0775 3657 1634 780
Investiční dotace
Investiční dotace 0803 7126 4636 0556 5478 04010 7893 3611 635

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1341 0087692462 1993 3026 3033 7541 254621
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 1341 0086492462 1993 3026 3033 7541 254501
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00120000000120

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 50 03773 76658 04578 17293 600108 39060 13076 61595 452106 811
Běžné výdaje
Běžné výdaje 36 40135 76733 43453 17573 46076 63642 91652 19351 42960 596
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 63637 99924 61224 99720 14131 75417 21424 42244 02346 215

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.