MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Choryně Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 23514 73018 30317 55720 05719 40719 13322 94234 04412 050
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8219 58310 29511 38510 62912 03813 91015 55215 6677 745
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 6703 0323 8402 8042 3522 3492 5673 1988 6242 369
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 400001601311650
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7032 1154 1683 3677 0605 0202 6434 1809 6871 937

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Choryně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 3719 25710 06011 14610 51311 87813 75715 38515 4067 476
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9932 2602 4722 9192 7592 2972 6273 0663 2501 547
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9301 9941 9002 2421 8322 6653 1164 0553 5571 379
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5384 0414 6815 0445 0245 9577 0737 3057 1473 471
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 482464482476443468441463838590
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 444041404035377385459375
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 384457484425415455124110154114

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 6703 0323 8402 8042 3522 3492 5673 1988 6242 369
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 9442 4523 2682 1291 6531 6331 8171 7991 8551 731
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 445322370453436407493493515309
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2122121117427380
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2612571992222603082567325 982249

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7032 1154 1683 3677 0605 0202 6434 1809 6871 937
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7032 0311 2681 8372 6952 3811 3542 1832 2921 937
Investiční dotace
Investiční dotace 0842 8991 5304 3652 6391 2891 9977 3950

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 400001601311650
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 400001601311650
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 25714 74414 22715 64117 98818 05923 82720 26728 58814 900
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 39310 72211 02111 47310 28112 97612 41313 90716 5878 197
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8654 0223 2064 1677 7075 08311 4146 36012 0006 703

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.