MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chorušice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 41410 69819 14918 53320 72424 96920 11820 37727 28810 323
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0538 6639 19810 74710 52211 27313 21214 75316 4557 962
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1038761 4871 5131 3641 7671 4662 0491 685825
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1401 7602 7503869763216013
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2441 1606 7043 5238 45211 8334 8083 5599 1481 523

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chorušic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0538 6639 19810 2309 67510 83512 86014 32016 1057 602
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6641 8021 9952 2432 2311 8562 1142 4402 6241 251
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4771 5921 5081 7901 4612 1362 4923 2042 8401 101
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8753 2293 7164 1193 9814 7735 6575 7765 7022 771
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9751 9411 8971 9771 8981 9441 7662 0554 0621 698
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 272526282530744737727669
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 35745772789686107151112

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1038761 4871 5131 3641 7671 4662 0491 685825
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 408394463779555779836911592460
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 239243219184209263267247478223
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 60596061194288606562
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 39618074448940672227683155080

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2441 1606 7043 5238 45211 8334 8083 5599 1481 523
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 8111 1602 2071 0921 3801 3711 7281 2641 237850
Investiční dotace
Investiční dotace 43304 4972 4307 07210 4613 0802 2967 911674

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1401 7602 7503869763216013
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1401 7602 7503869763216013
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 0999 51322 31514 84326 17026 53319 31328 51219 2529 529
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 3447 29011 21012 3368 95610 44313 06813 35114 4868 265
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 7552 22211 1052 50717 21416 0906 24515 1624 7661 264

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.