MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Chomutov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 901 952968 2401 103 4501 297 2261 192 6071 228 0731 391 6281 650 4781 575 8221 272 559
Daňové příjmy
Daňové příjmy 673 516722 803787 840857 094810 733895 828998 4691 118 3191 152 258895 045
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 93 19097 010105 148134 261104 164114 146176 585198 541158 895162 894
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26 5844 31410 35029 75316 25619 12224 52030 60913 8594 556
Přijaté transfery
Přijaté transfery 108 663144 113200 113276 118261 454198 976192 055303 010250 811210 063

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chomutova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 660 322706 969777 614844 743789 945875 461979 4881 093 5711 127 794866 290
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 156 506170 101193 611217 252203 479165 414179 994212 658228 698176 481
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 140 225143 048140 062159 686128 736183 939205 605271 189240 372194 238
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 257 034290 065344 628359 489353 192411 402467 907488 123482 517356 139
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 70 28269 06172 09365 47964 24863 46662 37761 813111 20784 940
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 18 06718 20117 90018 74415 81317 40751 06249 66453 00242 535
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 18 20716 4929 32224 09224 47833 83412 54310 12511 99711 957

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,81 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 93 19097 010105 148134 261104 164114 146176 585198 541158 895162 894
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 28 57729 73728 79330 96227 18625 77530 35736 16741 13332 315
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 24 33023 77825 46423 65322 58021 54822 61423 55423 30520 927
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2 17210 50110 8498 89710 59615 80174 26584 73225 11756 921
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 38 11032 99440 04270 75043 80251 02249 34854 08769 34052 732

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 108 663144 113200 113276 118261 454198 976192 055303 010250 811210 063
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 88 151142 477153 603172 847231 878193 315182 698239 248204 723198 763
Investiční dotace
Investiční dotace 21 1881 63646 510103 27129 5775 6619 35763 76346 08811 300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26 5844 31410 35029 75316 25619 12224 52030 60913 8594 556
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 26 5843 07510 35029 75316 25617 19424 47030 60913 8594 556
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01 2390001 92850000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 834 3321 006 7001 167 4781 231 2871 123 8651 129 3841 416 5211 781 3071 560 6941 110 719
Běžné výdaje
Běžné výdaje 725 317790 867880 409946 379944 121986 0661 114 0041 408 1601 258 152966 552
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 109 015215 833287 070284 908179 743143 317302 516373 148302 542144 166

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.