Obecní finance FREE
Město Chomutov Ústecký kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 9/2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Příjmy celkem | ||||||||||
| Příjmy celkem | 901 952 | 968 240 | 1 103 450 | 1 297 226 | 1 192 607 | 1 228 073 | 1 391 628 | 1 650 478 | 1 575 822 | 1 272 559 |
| Daňové příjmy | ||||||||||
| Daňové příjmy | 673 516 | 722 803 | 787 840 | 857 094 | 810 733 | 895 828 | 998 469 | 1 118 319 | 1 152 258 | 895 045 |
| Nedaňové příjmy | ||||||||||
| Nedaňové příjmy | 93 190 | 97 010 | 105 148 | 134 261 | 104 164 | 114 146 | 176 585 | 198 541 | 158 895 | 162 894 |
| Kapitálové příjmy | ||||||||||
| Kapitálové příjmy | 26 584 | 4 314 | 10 350 | 29 753 | 16 256 | 19 122 | 24 520 | 30 609 | 13 859 | 4 556 |
| Přijaté transfery | ||||||||||
| Přijaté transfery | 108 663 | 144 113 | 200 113 | 276 118 | 261 454 | 198 976 | 192 055 | 303 010 | 250 811 | 210 063 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Chomutova v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 9/2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Daňové příjmy | ||||||||||
| Daňové příjmy | 660 322 | 706 969 | 777 614 | 844 743 | 789 945 | 875 461 | 979 488 | 1 093 571 | 1 127 794 | 866 290 |
| Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
| Daň z příjmu fyzickych osob | 156 506 | 170 101 | 193 611 | 217 252 | 203 479 | 165 414 | 179 994 | 212 658 | 228 698 | 176 481 |
| Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
| Daň z příjmu právnických osob | 140 225 | 143 048 | 140 062 | 159 686 | 128 736 | 183 939 | 205 605 | 271 189 | 240 372 | 194 238 |
| Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
| Daň z přidané hodnoty | 257 034 | 290 065 | 344 628 | 359 489 | 353 192 | 411 402 | 467 907 | 488 123 | 482 517 | 356 139 |
| Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
| Daň z nemovitých věcí | 70 282 | 69 061 | 72 093 | 65 479 | 64 248 | 63 466 | 62 377 | 61 813 | 111 207 | 84 940 |
| Místní a správní poplatky | ||||||||||
| Místní a správní poplatky | 18 067 | 18 201 | 17 900 | 18 744 | 15 813 | 17 407 | 51 062 | 49 664 | 53 002 | 42 535 |
| Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
| Ostatní daňové příjmy | 18 207 | 16 492 | 9 322 | 24 092 | 24 478 | 33 834 | 12 543 | 10 125 | 11 997 | 11 957 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,81 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 9/2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Nedaňové příjmy | ||||||||||
| Nedaňové příjmy | 93 190 | 97 010 | 105 148 | 134 261 | 104 164 | 114 146 | 176 585 | 198 541 | 158 895 | 162 894 |
| Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
| Příjem z vlastní činnosti | 28 577 | 29 737 | 28 793 | 30 962 | 27 186 | 25 775 | 30 357 | 36 167 | 41 133 | 32 315 |
| Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
| Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 24 330 | 23 778 | 25 464 | 23 653 | 22 580 | 21 548 | 22 614 | 23 554 | 23 305 | 20 927 |
| Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
| Přijaté výnosy z finančního majetku | 2 172 | 10 501 | 10 849 | 8 897 | 10 596 | 15 801 | 74 265 | 84 732 | 25 117 | 56 921 |
| Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
| Ostatní nedaňové příjmy | 38 110 | 32 994 | 40 042 | 70 750 | 43 802 | 51 022 | 49 348 | 54 087 | 69 340 | 52 732 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 9/2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Přijaté transfery | ||||||||||
| Přijaté transfery | 108 663 | 144 113 | 200 113 | 276 118 | 261 454 | 198 976 | 192 055 | 303 010 | 250 811 | 210 063 |
| Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
| Neinvestiční přijaté transfery | 88 151 | 142 477 | 153 603 | 172 847 | 231 878 | 193 315 | 182 698 | 239 248 | 204 723 | 198 763 |
| Investiční dotace | ||||||||||
| Investiční dotace | 21 188 | 1 636 | 46 510 | 103 271 | 29 577 | 5 661 | 9 357 | 63 763 | 46 088 | 11 300 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 9/2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kapitálové příjmy | ||||||||||
| Kapitálové příjmy | 26 584 | 4 314 | 10 350 | 29 753 | 16 256 | 19 122 | 24 520 | 30 609 | 13 859 | 4 556 |
| Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
| Prodej dlouhodobého majetku | 26 584 | 3 075 | 10 350 | 29 753 | 16 256 | 17 194 | 24 470 | 30 609 | 13 859 | 4 556 |
| Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
| Ostatní kapitálové příjmy | 0 | 1 239 | 0 | 0 | 0 | 1 928 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 9/2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Výdaje celkem | ||||||||||
| Výdaje celkem | 834 332 | 1 006 700 | 1 167 478 | 1 231 287 | 1 123 865 | 1 129 384 | 1 416 521 | 1 781 307 | 1 560 694 | 1 110 719 |
| Běžné výdaje | ||||||||||
| Běžné výdaje | 725 317 | 790 867 | 880 409 | 946 379 | 944 121 | 986 066 | 1 114 004 | 1 408 160 | 1 258 152 | 966 552 |
| Kapitálové výdaje | ||||||||||
| Kapitálové výdaje | 109 015 | 215 833 | 287 070 | 284 908 | 179 743 | 143 317 | 302 516 | 373 148 | 302 542 | 144 166 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.