MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chomutice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 53916 56730 13222 46728 40827 02826 73151 84228 67018 375
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 64310 82512 31313 82112 83113 12814 49816 58017 3518 070
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5662963468806727681 2441 5121 184424
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 929666856228942260059
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 4025 38117 4057 20414 61513 12810 98733 49010 1369 822

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chomutic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 64310 82512 31312 89611 94712 86014 49816 38517 3518 070
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2232 5122 8933 2362 9752 3752 6503 1553 4021 622
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1582 1802 1952 4771 9642 7293 1224 1373 6941 433
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9554 4425 4155 5785 3946 1107 0947 4447 4133 605
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2541 6221 7301 5221 5111 5341 5011 5262 6621 283
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13141717182221181917
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 405563678490111106160110

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5662963468806727681 2441 5121 184424
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 88953310012786176578278138
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 276190249363301301268336280112
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000361511475163313170
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 20210643802293703254353134

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 4025 38117 4057 20414 61513 12810 98733 49010 1369 822
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 4025 3817 5397 20413 98213 12810 98711 71210 1368 871
Investiční dotace
Investiční dotace 009 86606330021 7780951

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 929666856228942260059
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0505053527742260059
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 9291618271200000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 74614 87215 54317 08824 56924 49238 16138 58927 24919 345
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 11511 40612 41116 29922 42320 28018 80223 33526 74516 032
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 6323 4663 1327892 1464 21119 35915 2555043 313

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.