V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chodská Lhota Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 4488 75210 2659 6318 7749 5208 85613 16812 95712 343
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8515 5635 8026 2346 8556 5856 7767 9379 6769 335
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0932 5482 6782 5921 5781 5421 6972 9101 6992 647
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00100337020121 3111 40035
Přijaté transfery
Přijaté transfery 16 5046401 6844673421 3733721 010182327

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chodské Lhoty v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 6044 8865 4435 8106 3796 0466 4817 6768 6428 845
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0681 1881 3181 4521 6511 5571 2391 4271 6851 817
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0381 1131 1751 1061 2781 0391 4391 6992 2311 993
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9912 1252 3832 7262 8762 8483 2213 8554 0174 000
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 338285362315334340296358322582
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 111010715910274330365
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 158165195204225254277635788

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0932 5482 6782 5921 5781 5421 6972 9101 6992 647
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9241 8741 9871 1508664748621 928422964
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5755986266436076456957449961 059
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 231413356001000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 5716252444104422139238281624

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 16 5046401 6844673421 3733721 010182327
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5071534984673421 373372210182177
Investiční dotace
Investiční dotace 15 9964871 18600008000150

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00100337020121 3111 40035
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00072020121 311035
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0010026600001 4000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 17910 3528 3085 5387 3986 1886 32311 53210 2029 441
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 3438 3515 9705 3377 0496 1145 7317 2017 8986 537
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8362 0012 338201350755914 3312 3032 904

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.