MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Chodová Planá Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 41 50845 33248 82261 16080 67765 78058 08569 65881 20239 962
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 54733 01235 19437 44636 11539 49845 36652 88157 81429 476
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6984 3475 0664 9264 7785 1755 9456 2045 1553 610
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 2326 5347 3436 72210 8228 1462 7686 99614 9085 161
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 0311 4381 21912 06528 96212 9614 0063 5763 3261 716

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chodové Plané v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 85428 73930 92033 32131 52234 93039 48346 99349 35822 476
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 7516 4597 2328 1677 7576 4037 1718 7949 5364 553
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 2125 5475 3476 1255 0207 2358 29911 40110 1913 952
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 82511 24713 16713 78813 76016 17818 86020 47220 4519 946
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 3843 6403 8633 9913 8643 9633 9344 1046 8612 286
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2812872442691751719161 9231 8731 423
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 4011 5591 067980945979302300446314

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6984 3475 0664 9264 7785 1755 9456 2045 1553 610
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 782251022982142691952767661 323
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 1623 1913 6773 5323 6783 8064 7644 4603 4021 597
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1481816821646627990
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4449221 2691 0808781 0799221 402709599

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 0311 4381 21912 06528 96212 9614 0063 5763 3261 716
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4411 2289193 1833 3281 7922 7171 7951 126413
Investiční dotace
Investiční dotace 4 5902103008 88325 63411 1691 2891 7812 2001 302

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 2326 5347 3436 72210 8228 1462 7686 99614 9085 161
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 2326 5347 3436 72210 8228 1462 7686 99614 7885 161
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000001200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 46 85146 49351 26450 36881 98067 37573 86862 62381 22839 701
Běžné výdaje
Běžné výdaje 26 04928 90928 45233 43032 69126 79639 18039 67640 56523 096
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 80217 58422 81216 93849 28940 57934 68822 94640 66316 604

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.