MENU
Nápověda
V databázi máme 3 497 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chodouny Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 85811 72311 19416 16618 46615 58018 80520 19218 2328 720
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4618 4599 15210 13910 09311 44212 84814 17315 0816 939
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1511 0389741 3491 3119791 2491 7812 309990
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 048663 1043 3921 5503751 52600
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2462 1771 0021 5743 6701 6094 3342 711842790

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chodoun v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3928 3519 04310 0459 32910 59012 55714 05314 6166 608
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5761 9812 2052 5222 3391 9722 2922 7052 9241 392
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7051 7711 6911 9671 5742 3122 7433 6053 2261 251
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1213 5884 1664 4274 3205 1656 2226 4916 4733 149
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6106185756846156407136961 251696
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 23242826373244244459324
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 35536937841944346914511215096

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1511 0389741 3491 3119791 2491 7812 309990
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 56714543657628041324169
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 592655653703643654687764796381
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 223332147675747220
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 501310274208608260334301442221

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2462 1771 0021 5743 6701 6094 3342 711842790
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9701 5259524201 2521 2641 1901 620842790
Investiční dotace
Investiční dotace 276652501 1542 4173453 1441 09100

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 048663 1043 3921 5503751 52600
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 04863 1043 3921 150111 52600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 006000400364000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 1708 07712 3919 70914 42711 78918 69414 04716 7096 329
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 4236 4466 5536 2389 0508 58710 06312 45313 7425 743
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 7471 6305 8383 4715 3773 2038 6311 5942 967586

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.