V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chlumčany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 42 41947 60145 17047 72949 51549 76850 94167 25082 04399 237
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 15431 60836 14438 60140 81139 04842 76855 97161 53470 521
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2756 6547 8057 9807 7516 0365 3429 85310 45326 689
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4488 137696801371642161142
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 5411 2021 1511 0819534 5472 8161 3859 8961 885

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chlumčan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 96130 53033 02336 42038 92937 45541 22954 29160 11068 429
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 1647 2817 6698 6989 7749 3007 5838 48210 20510 804
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 5226 1726 3916 2707 1465 8788 4379 71313 05011 426
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 70911 44512 95615 42516 08716 10718 86822 06823 46322 961
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 9664 0024 1094 3134 3114 4724 38511 21911 32920 297
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1129214512183841162 4861 7172 418
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 4871 5381 7531 5931 5271 6151 839323346523

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2756 6547 8057 9807 7516 0365 3429 85310 45326 689
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2376312435663674505101 4139215 030
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6101 7572 0702 0462 1362 5702 5812 8303 06516 509
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3227955412 2843 6624 122
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 3954 2395 4845 3635 2433 0122 2483 3252 8061 028

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 5411 2021 1511 0819534 5472 8161 3859 8961 885
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5209027018817563 9971 4221 3851 6341 885
Investiční dotace
Investiční dotace 7 0213004502001975511 39408 2620

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4488 137696801371642161142
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4488 137696801371642112142
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000490

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 41 58830 43533 71742 14129 33934 12145 47970 92263 71095 355
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 75822 19326 90631 76526 51124 69126 13027 74633 24053 458
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 8308 2426 81110 3762 8299 43119 34943 17730 47041 897

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.