MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chlumčany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 47 60145 17047 72949 51549 76850 94167 25082 04399 23743 110
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 60836 14438 60140 81139 04842 76855 97161 53470 52129 668
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 6547 8057 9807 7516 0365 3429 85310 45326 68913 074
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 1376968013716421611420
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2021 1511 0819534 5472 8161 3859 8961 885368

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chlumčan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 53033 02336 42038 92937 45541 22954 29160 11068 42926 384
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 2817 6698 6989 7749 3007 5838 48210 20510 8045 158
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1726 3916 2707 1465 8788 4379 71313 05011 4264 430
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 44512 95615 42516 08716 10718 86822 06823 46322 96111 148
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 0024 1094 3134 3114 4724 38511 21911 32920 2973 602
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9214512183841162 4861 7172 4181 690
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5381 7531 5931 5271 6151 839323346523356

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 6547 8057 9807 7516 0365 3429 85310 45326 68913 074
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6312435663674505101 4139215 0303 661
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7572 0702 0462 1362 5702 5812 8303 06516 5097 621
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 27955412 2843 6624 1221 133
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 2395 4845 3635 2433 0122 2483 3252 8061 028659

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2021 1511 0819534 5472 8161 3859 8961 885368
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9027018817563 9971 4221 3851 6341 885368
Investiční dotace
Investiční dotace 3004502001975511 39408 26200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 1376968013716421611420
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8 1376968013716421121420
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000004900

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 43533 71742 14129 33934 12145 47970 92263 71095 35547 097
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 19326 90631 76526 51124 69126 13027 74633 24053 45830 086
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 2426 81110 3762 8299 43119 34943 17730 47041 89717 011

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.