V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Chlum u Třeboně Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 30 47029 36733 38444 57838 55256 70261 41652 60258 92957 237
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 96226 02328 57231 55134 93132 09036 06843 90548 89850 281
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3569055655714654901 4493 1313 9283 987
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 584167849 257812898013775194
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0932 0233 4633 1993 07423 83323 8195 4295 3512 875

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chlumu u Třeboně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 22125 44727 49830 74132 78631 05234 41742 45947 32548 629
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3075 9516 6207 5098 4107 8356 4197 1868 4668 994
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 1205 7275 8615 7136 4885 2327 4688 56111 2349 845
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 18210 50211 88214 06014 60714 35416 70419 45420 22819 781
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4992 0911 9212 1771 9632 0662 2524 2214 2486 688
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 0181 0611 0581 1071 1121 3381 3162 7502 8452 878
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 95117156176204228258288305442

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3569055655714654901 4493 1313 9283 987
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6082032513063653345152 0211 7701 929
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 047597558634954552858864
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5202342126787253861 2401 135
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1824092820131991541726159

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0932 0233 4633 1993 07423 83323 8195 4295 3512 875
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 4891 9002 1612 4312 8764 0024 8182 6294 6202 574
Investiční dotace
Investiční dotace 6041 3121 30376919819 83119 0012 800731301

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 584167849 257812898013775194
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 584167844 798812898013775194
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004 459000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 48528 48626 62331 00028 39062 42156 96051 22642 25444 858
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 29720 62625 12825 68627 16923 03229 57534 31135 41237 428
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 1897 8601 4955 3141 22139 38927 38516 9156 8437 430

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.