MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Chlum u Třeboně Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 36733 38444 57838 55256 70261 41652 60258 92957 23736 803
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 02328 57231 55134 93132 09036 06843 90548 89850 28126 536
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9055655714654901 4493 1313 9283 9872 097
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4167849 257812898013775194296
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0233 4633 1993 07423 83323 8195 4295 3512 8757 875

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chlumu u Třeboně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 44727 49830 74132 78631 05234 41742 45947 32548 62924 331
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 9516 6207 5098 4107 8356 4197 1868 4668 9944 282
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 7275 8615 7136 4885 2327 4688 56111 2349 8453 817
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 50211 88214 06014 60714 35416 70419 45420 22819 7819 605
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0911 9212 1771 9632 0662 2524 2214 2486 6884 546
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 0611 0581 1071 1121 3381 3162 7502 8452 8781 777
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 117156176204228258288305442304

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9055655714654901 4493 1313 9283 9872 097
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2032513063653345152 0211 7701 929726
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 597558634954552858864325
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2342126787253861 2401 135868
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4092820131991541726159178

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0233 4633 1993 07423 83323 8195 4295 3512 8757 875
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9002 1612 4312 8764 0024 8182 6294 6202 5741 702
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3121 30376919819 83119 0012 8007313016 173

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4167849 257812898013775194296
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4167844 798812898013775194296
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004 4590000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 28 48626 62331 00028 39062 42156 96051 22642 25444 85838 152
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 62625 12825 68627 16923 03229 57534 31135 41237 42817 036
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 8601 4955 3141 22139 38927 38516 9156 8437 43021 116

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.