MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chlístovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 85012 56417 25825 71218 28419 15421 42726 19226 37612 531
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 20410 78312 04813 28912 69413 94318 50718 66919 54010 079
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9001 1599752 6751 3831 7371 5146 5642 8351 125
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 102213771 7496671 3784202538979
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6436023 8587 9993 5402 0959859353 6121 249

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chlístovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 20410 78312 04813 28912 69413 94316 28818 47819 2949 510
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2102 4442 7343 2132 9742 4502 8423 4153 6271 727
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1292 1742 0902 3031 9842 8493 3814 5103 9561 534
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7074 0674 9915 6855 4886 3707 6688 1137 9493 860
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7391 5441 5271 5071 5201 5411 5481 5822 8711 638
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 151743507646734730719624
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 404536662531651688115127171127

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9001 1599752 6751 3831 7371 5146 5642 8351 125
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6488997542 2991 1081 4757491 0942 021798
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 23124222037327425133138939856
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111111221
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 191602094335 079414270

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6436023 8587 9993 5402 0959859353 6121 249
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5596028761 3702 6151 323985891820513
Investiční dotace
Investiční dotace 2 08402 9826 6299247720442 792736

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 102213771 7496671 3784202538979
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 1022137727716045238279
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 4726511 3783752380

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 42812 95825 53727 93513 19211 20330 38317 62624 09513 716
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 4909 67110 2989 7949 31710 75814 43312 87314 7477 913
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 9383 28715 23918 1413 87544515 9504 7539 3485 802

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.