V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Chlístovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 96814 85012 56417 25825 71218 28419 15421 42726 19226 376
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 22410 20410 78312 04813 28912 69413 94318 50718 66919 540
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3959001 1599752 6751 3831 7371 5146 5642 835
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 61 102213771 7496671 37842025389
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3442 6436023 8587 9993 5402 0959859353 612

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chlístovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 22410 20410 78312 04813 28912 69413 94316 28818 47819 294
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7372 2102 4442 7343 2132 9742 4502 8423 4153 627
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8782 1292 1742 0902 3031 9842 8493 3814 5103 956
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4493 7074 0674 9915 6855 4886 3707 6688 1137 949
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4751 7391 5441 5271 5071 5201 5411 5481 5822 871
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 44151743507646734730719
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 641404536662531651688115127171

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3959001 1599752 6751 3831 7371 5146 5642 835
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1966488997542 2991 1081 4757491 0942 021
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 178231242220373274251331389398
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12111111122
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9191602094335 079414

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3442 6436023 8587 9993 5402 0959859353 612
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9085596028761 3702 6151 323985891820
Investiční dotace
Investiční dotace 3 4362 08402 9826 6299247720442 792

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 61 102213771 7496671 37842025389
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 61 10221377277160452382
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 4726511 378375238

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 59210 42812 95825 53727 93513 19211 20330 38317 62624 095
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 9147 4909 67110 2989 7949 31710 75814 43312 87314 747
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 6782 9383 28715 23918 1413 87544515 9504 7539 348

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.