V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Cheznovice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 19411 55219 91415 71914 01515 42815 89855 21082 53122 275
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1998 7039 38910 47611 28110 50711 75013 85116 10916 620
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0612 3982 1952 4512 0122 6363 2875 6945 1593 327
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 278946028400043
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6564428 2842 7937202 20286135 66561 2632 285

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Cheznovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8898 3659 03410 11510 93410 27811 37113 33415 24015 641
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7782 0262 1942 5102 8222 6472 1652 4912 9663 253
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7471 8721 9431 9202 1941 7762 5292 9813 9513 583
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4023 5233 9464 7224 9384 8725 6586 7637 1107 183
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 386365365367375369376354461711
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26232020182019645649753
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 550556566576587593624100102157

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0612 3982 1952 4512 0122 6363 2875 6945 1593 327
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0811 0561 0871 1361 2421 4531 2791 5491 6431 795
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8911 3401 1071 1856551 0391 9553 9693 2341 206
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1100000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 880012911514352175282326

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6564428 2842 7937202 20286135 66561 2632 285
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3564429759937201 2168613611 118696
Investiční dotace
Investiční dotace 30007 3091 8000985035 30460 1461 590

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 278946028400043
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 278946028400043
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 5559 92618 73313 10310 36711 83516 73457 294123 50915 416
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 6087 9079 3238 4968 9937 6678 7719 44611 38414 752
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9472 0199 4104 6071 3734 1687 96347 848112 125664

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.