MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Čestín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 1649 04511 87711 75412 28212 37715 73317 16319 0388 916
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1798 1388 6459 0148 5649 75211 17412 88713 6256 964
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7596956306441 0331 2832 4421 1431 529610
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10104101 3012402996121 9531 818435
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2151072 5937962 4461 0431 5041 1802 067907

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Čestína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2127 9558 6109 0078 5629 57610 98812 69413 4646 646
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4821 7162 1512 3822 0051 6921 9072 3282 5211 201
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4901 5191 4711 6341 3351 9332 2663 0862 7601 070
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7293 0803 4063 4163 6604 3215 1435 5435 5372 693
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1371 2571 2011 1971 1821 2061 1691 2262 0951 332
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 172119869430432432267
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 355361362370375414737912082

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7596956306441 0331 2832 4421 1431 529610
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 440278306194756903892578822266
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 145157158181182183193244365148
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6146461111102
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 113215120267941961 356320341194

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2151072 5937962 4461 0431 5041 1802 067907
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2151071 8277962 4461 0431 1868732 067477
Investiční dotace
Investiční dotace 007660003193070430

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10104101 3012402996121 9531 818435
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1010410371240299612825166
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0009300001 9451 793269

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 4275 35014 3757 9648 64511 51915 14821 68019 4597 129
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 5694 85611 5047 7877 6288 71010 23711 41411 9596 039
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8584942 8711781 0172 8104 91210 2667 4991 090

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.