V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Čestín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 23810 1649 04511 87711 75412 28212 37715 73317 16319 038
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8708 1798 1388 6459 0148 5649 75211 17412 88713 625
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7011 7596956306441 0331 2832 4421 1431 529
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 910104101 3012402996121 9531 818
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6572151072 5937962 4461 0431 5041 1802 067

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Čestína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8707 2127 9558 6109 0078 5629 57610 98812 69413 464
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3281 4821 7162 1512 3822 0051 6921 9072 3282 521
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2931 4901 5191 4711 6341 3351 9332 2663 0862 760
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5052 7293 0803 4063 4163 6604 3215 1435 5435 537
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3781 1371 2571 2011 1971 1821 2061 1691 2262 095
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25172119869430432432
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3413553613623703754147379120

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7011 7596956306441 0331 2832 4421 1431 529
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 356440278306194756903892578822
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 146145157158181182183193244365
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 46614646111110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1541 113215120267941961 356320341

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6572151072 5937962 4461 0431 5041 1802 067
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6572151071 8277962 4461 0431 1868732 067
Investiční dotace
Investiční dotace 0007660003193070

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 910104101 3012402996121 9531 818
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 91010410371240299612825
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00009300001 9451 793

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 81410 4275 35014 3757 9648 64511 51915 14821 68019 459
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 4649 5694 85611 5047 7877 6288 71010 23711 41411 959
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3508584942 8711781 0172 8104 91210 2667 499

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.