V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Český Dub Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 51 31554 43256 03760 56761 03463 00966 56875 47784 64990 264
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 28738 67840 72045 19449 39547 38352 24259 10868 60271 733
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 3505 6227 8615 7133 4513 4883 5616 5035 5877 066
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1121 123584595413371 425411875
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 5669 0106 8729 6017 64711 8019 3409 86210 34311 389

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Českého Dubu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 11037 65839 51244 12448 58546 41351 42258 01267 35170 488
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 8158 9689 39910 97412 52612 1339 84710 95013 35814 674
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 8217 7207 8517 9119 1537 58710 88212 46016 99515 315
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 49014 14815 92319 43920 60120 78024 33728 31830 52830 716
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 7243 8753 7923 7713 7403 5623 8803 8793 9856 632
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6536175394706274094161 9872 0352 397
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 6082 3302 0071 5591 9381 9422 059416450754

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 3505 6227 8615 7133 4513 4883 5616 5035 5877 066
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 4297991 3731 0631 1232613592 3818422 564
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0831 1021 1801 1591 2291 3751 9901 9042 0942 124
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2713253283994214054054281 2681 422
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 5663 3964 9803 0926781 4478061 7901 383956

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 5669 0106 8729 6017 64711 8019 3409 86210 34311 389
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 2666 0106 5908 6017 5279 7148 4407 31310 2438 070
Investiční dotace
Investiční dotace 3003 0002821 0001202 0879002 5491003 319

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1121 123584595413371 425411875
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 871 03553459369337166411875
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 258850017201 259000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 47 36445 65966 38586 81150 24559 25460 08671 74283 11178 000
Běžné výdaje
Běžné výdaje 41 17739 52447 08350 31546 04548 07853 21055 70970 61763 317
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 1876 13619 30236 4974 20011 1766 87616 03312 49414 683

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.