V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město České Velenice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 89 15078 43292 01096 60498 758124 313111 945128 609134 396118 802
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 21752 65667 54664 13670 12164 60371 86291 968108 60591 579
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 06216 48117 86118 06417 85717 86620 25919 96919 98520 465
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 94982801 7642 3052 09310 5069362 2612 304
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 9238 4676 60312 6408 47539 7519 31815 7373 5454 453

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Českých Velenic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 07251 84466 72663 62469 29563 74571 18491 142107 96190 862
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 54510 07911 25613 03514 93914 27411 46512 75315 55516 969
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 1089 1839 4629 38910 8438 89512 60814 40519 67417 729
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 11816 82919 17623 08824 40424 37928 20832 74035 33835 558
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 5942 3022 9272 7732 3562 0212 2632 0042 0204 797
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6648049947567295634752 4682 5282 661
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 04212 64722 91114 58316 02513 61516 16426 77132 84613 149

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 06216 48117 86118 06417 85717 86620 25919 96919 98520 465
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 7323 7393 8283 8893 6563 5933 7995 3964 0584 568
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 12 37411 76812 28312 55612 59112 13711 84812 21312 49114 512
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3383415220651 100133430
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 6179711 7461 6041 3912 0713 5122 3473 4031 355

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 9238 4676 60312 6408 47539 7519 31815 7373 5454 453
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 1984 1136 6035 9856 4407 2294 6223 3403 5454 360
Investiční dotace
Investiční dotace 20 7254 35506 6552 03632 5224 69612 397094

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 94982801 7642 3052 09310 5069362 2612 304
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 94982801 7642 2212 09310 5069362 2612 304
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00008400000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 93 54368 58368 585103 300123 191121 382126 207128 826107 510105 134
Běžné výdaje
Běžné výdaje 49 62351 01254 78558 55164 78662 97469 26376 16786 83385 975
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 43 92017 57113 79944 74958 40458 40756 94452 66020 67719 158

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.