MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město České Budějovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 1 941 6172 130 3682 429 2512 585 9702 596 2962 813 4203 154 1853 635 5943 515 5291 957 867
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 386 8961 502 0781 687 6731 812 4881 706 1981 866 9072 144 2982 464 6062 545 7551 365 919
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 361 561348 548341 229380 758374 140432 763515 691564 128546 197302 196
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17 50362 97460 87351 83115 1587 11755 12935 2469 1513 385
Přijaté transfery
Přijaté transfery 175 657216 769339 476340 893500 800506 632439 067571 614414 426286 367

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Českých Budějovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 297 2251 405 5311 557 5121 685 4531 571 7441 740 5972 001 3092 293 2082 333 4321 166 857
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 327 430357 038406 531457 587431 834350 133394 059473 977515 018247 051
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 278 241284 518280 063320 425260 594374 259433 356581 399520 580201 893
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 509 822576 853688 926721 302714 575836 935984 2381 045 4261 044 527508 095
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 61 99161 60061 88962 42162 68767 49666 27165 639118 78885 347
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 49 46552 13446 95544 84633 27136 376102 774106 422108 776106 743
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 70 27673 38873 14978 87268 78375 39820 61120 34525 74317 727

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,19 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 361 561348 548341 229380 758374 140432 763515 691564 128546 197302 196
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 37 65341 22453 25952 43845 03457 57993 450100 008115 95652 642
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 231 045230 013232 476239 944252 254267 136272 594274 789253 949147 566
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 32 42422 0868 41723 42218 33019 00082 628101 23071 56018 207
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 60 43955 22547 07764 95458 52189 04967 01988 101104 73283 781

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 175 657216 769339 476340 893500 800506 632439 067571 614414 426286 367
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 173 488214 737254 327320 116468 786419 604343 925405 484347 764252 849
Investiční dotace
Investiční dotace 5 3282 03185 14920 77732 01487 02895 142166 13066 66233 518

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17 50362 97460 87351 83115 1587 11755 12935 2469 1513 385
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 15 45361 73360 52051 3648 0915 26753 60934 9239 1512 825
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 0501 2403534677 0671 8501 5203230561

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 1 782 9061 995 1972 196 2452 396 0982 464 2682 472 5422 842 0583 594 9733 785 5021 730 694
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 502 7581 576 9801 831 6741 982 5822 081 6222 120 6332 294 0542 512 8022 751 6151 408 903
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 280 149418 217364 571413 517382 646351 909548 0041 082 1711 033 887321 791

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.