Obecní finance FREE
Město České Budějovice Jihočeský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 1 846 551 | 1 941 617 | 2 130 368 | 2 429 251 | 2 585 970 | 2 596 296 | 2 813 420 | 3 154 185 | 3 635 594 | 3 515 529 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 1 270 900 | 1 386 896 | 1 502 078 | 1 687 673 | 1 812 488 | 1 706 198 | 1 866 907 | 2 144 298 | 2 464 606 | 2 545 755 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 348 080 | 361 561 | 348 548 | 341 229 | 380 758 | 374 140 | 432 763 | 515 691 | 564 128 | 546 197 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 25 115 | 17 503 | 62 974 | 60 873 | 51 831 | 15 158 | 7 117 | 55 129 | 35 246 | 9 151 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 202 456 | 175 657 | 216 769 | 339 476 | 340 893 | 500 800 | 506 632 | 439 067 | 571 614 | 414 426 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Českých Budějovic v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 1 192 751 | 1 297 225 | 1 405 531 | 1 557 512 | 1 685 453 | 1 571 744 | 1 740 597 | 2 001 309 | 2 293 208 | 2 333 432 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 280 179 | 327 430 | 357 038 | 406 531 | 457 587 | 431 834 | 350 133 | 394 059 | 473 977 | 515 018 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 244 871 | 278 241 | 284 518 | 280 063 | 320 425 | 260 594 | 374 259 | 433 356 | 581 399 | 520 580 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 486 778 | 509 822 | 576 853 | 688 926 | 721 302 | 714 575 | 836 935 | 984 238 | 1 045 426 | 1 044 527 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 61 323 | 61 991 | 61 600 | 61 889 | 62 421 | 62 687 | 67 496 | 66 271 | 65 639 | 118 788 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 47 960 | 49 465 | 52 134 | 46 955 | 44 846 | 33 271 | 36 376 | 102 774 | 106 422 | 108 776 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 71 639 | 70 276 | 73 388 | 73 149 | 78 872 | 68 783 | 75 398 | 20 611 | 20 345 | 25 743 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 348 080 | 361 561 | 348 548 | 341 229 | 380 758 | 374 140 | 432 763 | 515 691 | 564 128 | 546 197 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 36 826 | 37 653 | 41 224 | 53 259 | 52 438 | 45 034 | 57 579 | 93 450 | 100 008 | 115 956 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 228 714 | 231 045 | 230 013 | 232 476 | 239 944 | 252 254 | 267 136 | 272 594 | 274 789 | 253 949 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 28 948 | 32 424 | 22 086 | 8 417 | 23 422 | 18 330 | 19 000 | 82 628 | 101 230 | 71 560 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 53 591 | 60 439 | 55 225 | 47 077 | 64 954 | 58 521 | 89 049 | 67 019 | 88 101 | 104 732 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 202 456 | 175 657 | 216 769 | 339 476 | 340 893 | 500 800 | 506 632 | 439 067 | 571 614 | 414 426 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 178 887 | 173 488 | 214 737 | 254 327 | 320 116 | 468 786 | 419 604 | 343 925 | 405 484 | 347 764 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 200 488 | 5 328 | 2 031 | 85 149 | 20 777 | 32 014 | 87 028 | 95 142 | 166 130 | 66 662 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 25 115 | 17 503 | 62 974 | 60 873 | 51 831 | 15 158 | 7 117 | 55 129 | 35 246 | 9 151 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 23 962 | 15 453 | 61 733 | 60 520 | 51 364 | 8 091 | 5 267 | 53 609 | 34 923 | 9 151 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 1 153 | 2 050 | 1 240 | 353 | 467 | 7 067 | 1 850 | 1 520 | 323 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 1 736 983 | 1 782 906 | 1 995 197 | 2 196 245 | 2 396 098 | 2 464 268 | 2 472 542 | 2 842 058 | 3 594 973 | 3 785 502 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 1 425 452 | 1 502 758 | 1 576 980 | 1 831 674 | 1 982 582 | 2 081 622 | 2 120 633 | 2 294 054 | 2 512 802 | 2 751 615 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 311 531 | 280 149 | 418 217 | 364 571 | 413 517 | 382 646 | 351 909 | 548 004 | 1 082 171 | 1 033 887 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.