MENU
Nápověda
V databázi máme 3 501 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Česká Ves Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 49 40856 28665 77686 32072 52171 63974 75785 375210 510156 841
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 24633 58038 84041 77438 99042 63348 96652 87154 24731 935
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 52215 25214 95314 93914 20214 66417 48121 47748 00917 456
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 337722 592218862903435532370
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3037 3829 39029 38818 46614 2527 96710 475108 017107 450

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy České Vsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 91032 48337 22439 89337 17740 88947 17350 95852 04924 885
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 4518 1799 51110 6319 8618 0429 02210 48911 1445 312
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 9297 0797 1348 0836 4779 21910 63313 70312 0394 668
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 70014 35317 52918 19917 77720 62124 15424 70124 18511 747
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5121 4921 6581 5591 6371 5071 6311 5822 7271 751
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1221171171211161021 3881281 4311 049
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1961 2631 2761 3001 3091 398344356523359

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 52215 25214 95314 93914 20214 66417 48121 47748 00917 456
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 4677 6957 2337 4086 0046 6867 73410 16410 9694 711
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 6376 0816 2236 3896 6346 8627 3907 8687 8003 934
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 78875142482119373394168
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3411 3891 4471 1011 5161 0952 3383 07128 8458 642

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3037 3829 39029 38818 46614 2527 96710 475108 017107 450
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 4456 2685 1414 69613 2196 7135 4246 58284 3797 450
Investiční dotace
Investiční dotace 1 5411 1144 24924 6935 2477 5392 5433 89323 638100 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 337722 592218862903435532370
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 137702 592118862443435532370
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 200201000450000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 40 68943 85566 77179 04861 42575 96873 12977 994139 30884 846
Běžné výdaje
Běžné výdaje 35 67435 64339 86842 52945 86248 32854 36661 722118 43662 570
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 0158 21226 90436 51915 56327 64018 76316 27320 87322 276

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.