V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Česká Skalice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 89 809108 106111 505120 930142 436136 143164 752185 956187 815179 666
Daňové příjmy
Daňové příjmy 62 39267 22071 01578 14385 86180 91189 518100 918117 790117 296
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 21126 32325 03027 18135 12230 08932 89839 65841 75547 391
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1776653 866491 1075 06315 71821 0981 2575 288
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 02813 89711 59415 55720 34620 07926 61824 28227 0139 691

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy České Skalice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 61 48966 42269 85176 33782 52677 21485 14793 255109 792112 491
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 41316 68516 99719 51521 91420 32816 54918 58122 25823 989
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 30113 84214 15313 95615 94212 77818 28321 03228 07225 025
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 23 58325 37428 69434 32835 88835 07040 89147 78650 49350 227
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 4863 7183 7593 7133 7433 6543 8173 8523 8577 010
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 3811 3881 5161 2151 2951 2131 3821 1994 0974 950
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 3255 4154 7323 6093 7444 1714 2248041 0151 289

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 21126 32325 03027 18135 12230 08932 89839 65841 75547 391
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 8723 2022 6123 5855 1755 2855 5226 0136 1386 140
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11 08316 17417 35117 68617 74917 77617 97618 31019 03519 841
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 151 5111 0919364 6311 0902 5565 4616 0296 300
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 2405 4363 9754 9747 5685 9386 8459 87510 55315 111

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 02813 89711 59415 55720 34620 07926 61824 28227 0139 691
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 8034 4737 6777 0428 76014 6589 01711 2749 7097 466
Investiční dotace
Investiční dotace 2 2259 4243 9178 51511 5865 42117 60113 00817 3042 224

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1776653 866491 1075 06315 71821 0981 2575 288
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1406653 866491 0625 06315 71821 0981 2575 288
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 370004500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 78 27890 36298 549117 181107 322166 882151 337171 631166 773150 848
Běžné výdaje
Běžné výdaje 65 30467 84374 53991 86090 74696 421103 637117 044123 816121 916
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 97422 51924 01025 32116 57670 46147 69954 58742 95728 933

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.