MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Červený Kostelec Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 159 008165 956171 661191 638201 637201 604234 702253 594253 448135 865
Daňové příjmy
Daňové příjmy 102 702113 710125 185135 903127 393140 214156 768183 369184 13594 655
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 32 86333 75933 01736 35136 28837 95940 76350 52054 71025 026
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0351 5029276451 8665452 9873 1991 1718 424
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 40816 98412 53218 73936 09022 88634 18416 50713 4337 760

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Červeného Kostelce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 101 465110 808123 407134 798125 600138 001153 794179 812178 77389 442
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 25 54927 85831 74435 73833 46827 35030 65336 16438 58418 438
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 22 24323 31622 85326 15121 11430 26334 90445 93840 51315 708
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 42 06847 29156 22758 86857 92367 67979 29182 70081 36939 532
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 0635 0745 2685 2265 4755 3525 4695 51110 2998 500
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 0189475866405065751 3435 2806 1846 056
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 5246 3236 7308 1767 1146 7822 1344 2191 8251 207

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 32 86333 75933 01736 35136 28837 95940 76350 52054 71025 026
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 8399 5278 90310 1269 04810 31310 83514 32614 2385 836
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 20 65920 66821 53123 28723 33124 01125 92728 10830 25515 101
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7815223181 136406912 8891 990495
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 2883 5502 5622 6212 7733 5953 3105 1978 2273 595

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 40816 98412 53218 73936 09022 88634 18416 50713 4337 760
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 31010 50412 29216 30723 98521 79214 72116 10712 5387 760
Investiční dotace
Investiční dotace 14 0976 4802402 43212 1061 09419 4624008950

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0351 5029276451 8665452 9873 1991 1718 424
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0351 5025642991 7964602 9472 9991718 424
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 003623467085402001 0000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 136 735140 566150 105177 610192 885230 454237 212268 650292 929157 022
Běžné výdaje
Běžné výdaje 102 452110 680126 969133 891132 009147 445165 254189 388193 213105 655
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 34 28229 88723 13643 71960 87683 00971 95879 26299 71751 367

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.