V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Červená Řečice Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 48415 77017 52224 96327 09238 38637 49739 34934 28034 602
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 76613 17614 53915 76917 53715 84617 66120 56523 66024 207
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0378691 1512 3281 2316 8427 95312 9935 1536 969
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 274953 0862 72069 282390890
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 4071 7161 8283 7815 60315 6932 6015 4015 3783 426

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Červené Řečice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 67413 08314 22615 38816 59715 52417 24020 02322 54323 930
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4052 6943 2723 6154 0823 8283 1483 6004 3084 714
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3672 7642 8752 7413 1242 5293 6274 2525 6625 097
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8105 0635 8236 7547 0346 9388 1129 64910 18610 224
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3821 8471 5441 5441 5371 3301 4001 5231 4132 358
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8996889090941008168281 306
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 622619625644730804853182145231

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0378691 1512 3281 2316 8427 95312 9935 1536 969
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1982211912064745 4827 48512 3434 2374 235
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7335997451 6247341 112457484528566
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000085002641 653
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 106492144982316211166125515

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 4071 7161 8283 7815 60315 6932 6015 4015 3783 426
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9211 4471 4283 4381 6675 5792 5333 5982 0351 914
Investiční dotace
Investiční dotace 2 4872694003423 93610 114681 8033 3431 512

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 274953 0862 72069 282390890
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 274953 08672869 052390890
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 9930230000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 78610 86116 09621 44223 94133 23731 45830 56930 24429 742
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 41910 03012 06915 09214 59519 73619 95125 61821 39319 558
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 3668314 0276 3509 34513 50111 5064 9508 85110 184

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.