V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Černolice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 8376 0526 4447 6849 1069 26210 21411 74013 75314 335
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1504 8355 4976 0736 8306 5107 5418 90111 13711 941
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4192433745977169159471 2061 0521 171
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2004244842864491 0371 2041 242110226
Přijaté transfery
Přijaté transfery 67550897271 1118015223921 454997

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Černolic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9774 7505 3895 9506 7166 3757 4878 74010 80111 647
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0201 0131 2081 3951 6391 5481 3511 5741 9752 219
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6209871 0761 0451 2541 0391 5771 8832 6272 416
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 5291 8032 1742 5652 8212 8203 5214 2704 7124 840
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2895065105155285105295227781 414
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15151514172715425594648
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 50442740641645743049467116110

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4192433745977169159471 2061 0521 171
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1602653941738742142109572
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 85126181365388491669870825298
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15151313486680
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 15975126124150329229188110302

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 67550897271 1118015223921 454997
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6786892841 111801219179150173
Investiční dotace
Investiční dotace 04640443003042121 304824

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2004244842864491 0371 2041 242110226
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 17684344714192547439037226
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 23340140215301 012730852730

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 9534 6723 8537 7729 09411 1217 1668 26012 0458 716
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 7043 5303 2544 1517 1688 8354 3725 4406 6597 744
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2491 1425993 6211 9262 2862 7932 8205 386972

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.