V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Černíny Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 7827 9729 26712 3319 38010 32214 01619 08217 20915 422
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3456 0836 3057 1387 4217 0767 6109 50610 52211 287
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2831 2191 8941 8361 4071 6744 7395 4413 6493 951
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 117244861313622327647518
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0376475823 3434151 5501 6643 8602 564167

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Černín v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1975 7606 1396 7377 1646 8667 3828 6789 69110 693
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0131 1901 2681 4401 6121 5301 2351 4411 7031 889
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9671 1001 1321 1051 2531 0131 4361 7252 2692 085
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7902 0152 2932 7192 8212 7963 2123 9104 0864 176
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9629819749919989829369629691 711
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7877867584595734
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 459467466475472540556566999

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2831 2191 8941 8361 4071 6744 7395 4413 6493 951
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5146171 3191 1667589833 9424 7202 8933 232
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 195245259336335334365373385381
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 35312526263124201610
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 539326291308288326408327355328

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0376475823 3434151 5501 6643 8602 564167
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0376475824663871 550376410883167
Investiční dotace
Investiční dotace 0002 8772901 2883 4501 6800

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 117244861313622327647518
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 117244861313622327647518
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 6497 59710 14311 8177 49111 60410 54718 28813 03812 392
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7266 2576 8128 0126 6958 2219 19410 08810 75911 267
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 9231 3403 3303 8047963 3831 3538 2012 2781 125

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.