V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Černilov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 87941 38542 86451 63253 68158 22652 87369 08469 774114 169
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 90431 37532 74236 41539 40837 41241 79350 56757 69259 262
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6082 7173 2682 4295 2933 1493 6923 9015 2256 418
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 76729402 1334 8751 1813 6513 3043370
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6006 9996 85410 6564 10516 4833 73711 3136 52148 489

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Černilova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 15130 87632 35836 12039 08936 86241 20649 67056 53958 429
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 2708 1068 0349 11910 2739 6808 0339 25111 06811 965
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1456 9537 0626 9347 9166 4309 30710 99414 64813 082
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 67012 74214 32517 05917 81917 63220 80624 94326 35126 252
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4422 4712 4212 5152 4772 4642 4212 4412 4534 456
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4573893142913823973241 6871 6412 095
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 168217202202221259315354377580

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6082 7173 2682 4295 2933 1493 6923 9015 2256 418
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9971 0291 5971 090797641872582642692
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9909671 0591 0971 1431 1011 1201 3481 9461 583
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1252051601604563382951 0331 3872 508
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 496516451822 8971 0691 4059381 2501 635

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6006 9996 85410 6564 10516 4833 73711 3136 52148 489
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 6003 0993 4527 1572 9768 3163 4006 1092 7217 638
Investiční dotace
Investiční dotace 03 9003 4023 4981 1288 1673375 2043 80040 851

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 76729402 1334 8751 1813 6513 3043370
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 76524404521 1551 1813 6513 3043370
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 25001 6823 72000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 33034 72346 69939 29251 80352 27441 72175 55653 01083 990
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 46322 90125 60626 10025 42429 67425 60536 98636 85036 179
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 86711 82221 09213 19226 37922 59916 11638 56916 15947 811

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.