V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Černčice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 93118 79020 83626 35926 35725 54227 32331 52138 74243 155
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 01416 64518 13820 81122 45921 42724 11427 89731 38632 074
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3071 4231 4361 2241 4701 5701 2902 6573 5088 544
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3070313003014122
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5807151 2624 3222 2992 5451 9159673 7072 515

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Černčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 01416 45117 95020 63022 26421 14623 91827 70430 99231 674
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3233 9634 4135 2425 8825 5634 6715 1906 0936 521
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3273 7653 8833 9544 5003 6905 3726 1258 0217 116
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 6196 8997 8699 71110 13210 11312 00813 92514 44314 286
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0471 1241 0901 0821 1131 0921 1011 1281 1062 052
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 545977696767641 1061 1141 389
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 644642619572571620703230215310

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3071 4231 4361 2241 4701 5701 2902 6573 5088 544
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 32212365635915496102216
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9639609309651 0079808721 0451 2511 210
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15622630111582901944763757
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1562171821932412412635731 3926 361

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5807151 2624 3222 2992 5451 9159673 7072 515
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5807157886972 2992 3971 9156173 352532
Investiční dotace
Investiční dotace 004743 625014703503551 984

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3070313003014122
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3070313003014122
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 72212 19615 03918 72517 78724 39224 71371 47636 96033 364
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 4839 4369 54111 63914 24714 07515 11017 18233 38421 403
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2392 7605 4987 0863 54010 3189 60254 2943 57611 961

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.