MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Černá v Pošumaví Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 65837 03941 14975 44249 42743 32446 24350 30671 25829 396
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 13417 68819 98620 88919 61521 36523 74530 31336 34315 913
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 26212 87311 15811 31911 51914 46716 26814 41424 0207 929
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1373 1041 3151 2882 6332 1743 9621 5811 74110
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1253 3748 69041 94715 6605 3182 2693 9989 1545 543

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Černé v Pošumaví v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 88916 35117 91719 26818 31719 72021 64327 79731 83813 952
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9253 4173 8344 3213 9893 2533 5964 4494 8412 311
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8892 9662 8853 2982 6363 7274 2215 8075 2072 019
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2916 0127 1017 4237 2358 3389 59810 42510 4465 082
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5181 6131 5821 4601 3781 7521 5522 9536 5682 862
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 5081 5621 7201 9442 0461 5692 4873 7124 4981 445
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7567807958221 0331 081189451277233

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 26212 87311 15811 31911 51914 46716 26814 41424 0207 929
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 4277 7345 7666 1025 6887 2148 1567 14615 1114 902
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 3284 4424 8754 6315 0776 5486 4766 6737 5462 694
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 88510000064
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4986895135857547041 6365951 362268

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1253 3748 69041 94715 6605 3182 2693 9989 1545 543
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6311 2801 8186944 0654 7791 996788960157
Investiční dotace
Investiční dotace 4942 0936 87241 25311 5965382733 2108 1945 386

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1373 1041 3151 2882 6332 1743 9621 5811 74110
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1373 1041 3151 1532 0302 0243 9621 5721 65110
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00013560315009900

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 82539 12935 78778 37248 62739 83348 19538 79873 25224 818
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 08726 04624 20122 47424 74231 50730 09431 41442 89817 177
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 73913 08311 58655 89823 8848 32618 1017 38430 3547 642

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.