MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Cerhonice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 3 1093 1133 3067 2773 78312 1545 5214 3904 5812 325
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7442 5272 7923 0332 8563 2234 7153 9494 0792 180
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2102839450126923143329636660
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 002163 40997 1280000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1553032043346501 57237314413585

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Cerhonic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7382 5272 7783 0332 8563 2083 5573 9234 0432 116
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 972536615692661549606712743354
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 456470464531440631717937808313
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7409521 1411 1941 2061 4111 6291 6871 626788
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 432420423473400483463451709517
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 665633112113122120
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13114313013814613130243524

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2102839450126923143329636660
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6726180408215207393481029
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 96103025243042358
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 37130631001961910
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 98230280101013023

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1553032043346501 57237314413585
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7725313211942018215314413585
Investiční dotace
Investiční dotace 4 13150712152301 390220000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 002163 40997 1280000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0003 40997 1280000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002160000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 7691 8411 7542 4864 04310 7683 7292 8203 5531 485
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 7481 6811 5821 7832 4152 5913 4122 7352 5811 485
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 0211601727021 6288 177318859720

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.