V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Cerekvice nad Bystřicí Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 21413 79116 43221 92319 01020 97123 81224 08026 00926 479
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 92210 59211 84313 55314 74013 66515 32417 53419 52520 288
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2001 3251 2471 5991 4881 7651 5004 3282 7192 881
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0211429303532825419015
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0931 8533 1995 8412 7485 5096 9791 9653 5763 294

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Cerekvice nad Bystřicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 74510 39911 66313 29014 42313 37415 16217 39119 20619 948
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2002 4582 7373 1963 6353 3482 8333 1913 6763 984
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0102 3312 4172 4312 6362 2143 2573 7604 8344 330
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9554 0414 8965 9746 4776 0837 2788 5418 7168 688
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1971 1711 1901 2481 2251 2061 2041 2031 2122 046
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 37363229323135573644713
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 346362393410417492556123123188

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2001 3251 2471 5991 4881 7651 5004 3282 7192 881
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5135185787087027185971 2191 2471 240
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 499645503595673728666684699669
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 465146471101426625
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1421111212501123182372 424347347

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0931 8533 1995 8412 7485 5096 9791 9653 5763 294
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6511 8081 3951 3222 7481 9631 6321 6742 4791 794
Investiční dotace
Investiční dotace 442451 8044 52003 5465 3472911 0961 500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0211429303532825419015
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02114203532822619015
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0009300002700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 11313 76715 29018 49417 73331 17914 78519 20421 29723 008
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 38012 78911 16011 92315 00112 25713 79817 69719 07219 502
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7329794 1306 5712 73218 9229871 5072 2253 506

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.