MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Cerekvice nad Bystřicí Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 79116 43221 92319 01020 97123 81224 08026 00926 47912 805
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 59211 84313 55314 74013 66515 32417 53419 52520 28810 091
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3251 2471 5991 4881 7651 5004 3282 7192 8811 672
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 211429303532825419015185
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8533 1995 8412 7485 5096 9791 9653 5763 294857

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Cerekvice nad Bystřicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 39911 66313 29014 42313 37415 16217 39119 20619 9489 661
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4582 7373 1963 6353 3482 8333 1913 6763 9841 900
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3312 4172 4312 6362 2143 2573 7604 8344 3301 679
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0414 8965 9746 4776 0837 2788 5418 7168 6884 227
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1711 1901 2481 2251 2061 2041 2031 2122 0461 185
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 363229323135573644713542
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 362393410417492556123123188129

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3251 2471 5991 4881 7651 5004 3282 7192 8811 672
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5185787087027185971 2191 2471 240913
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 645503595673728666684699669312
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5146471101426625282
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1111212501123182372 424347347166

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8533 1995 8412 7485 5096 9791 9653 5763 294857
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8081 3951 3222 7481 9631 6321 6742 4791 794577
Investiční dotace
Investiční dotace 451 8044 52003 5465 3472911 0961 500280

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 211429303532825419015185
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2114203532822619015185
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0093000027000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 76715 29018 49417 73331 17914 78519 20421 29723 0088 903
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 78911 16011 92315 00112 25713 79817 69719 07219 5028 776
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9794 1306 5712 73218 9229871 5072 2253 506127

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.