V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bžany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 45312 44313 08715 06415 76417 34818 41918 74119 83022 202
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 12510 08910 73112 08712 89912 20813 56216 35918 06418 556
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9711 1021 1191 1091 3781 0691 3571 7341 2301 576
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 79464158537562631 9198862318
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5631 1881 0791 8157313 8081 5825604751 752

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bžan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 12510 08910 73112 08712 89912 20813 56216 35918 06418 556
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1792 5072 5562 8933 2403 0462 5202 9073 3863 693
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9032 2052 2662 1972 5062 0382 9413 4714 5034 052
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7814 0364 5945 4095 6425 5886 5757 8758 1148 128
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7298127129418438388051 3451 3141 867
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30313135351217581571577
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 503499571612633686704179176239

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9711 1021 1191 1091 3781 0691 3571 7341 2301 576
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 484400410429635439670744553746
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 399412426418424398426440389433
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10000002650120
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 88290283263319232261286288278

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5631 1881 0791 8157313 8081 5825604751 752
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7865118101 5194232 588615560475517
Investiční dotace
Investiční dotace 7776772692963081 220967001 235

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 79464158537562631 9198862318
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 69548158536061631 819886278
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 99160015010010000239

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 7009 9659 52515 26615 15019 29819 58923 27312 95816 781
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 2506 3369 25012 85314 43711 69415 60814 19512 48112 245
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4503 6292752 4137137 6043 9809 0784774 536

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.