MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bystřička Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 31419 72519 57526 06144 67720 38428 46026 15327 69714 624
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 67913 12812 49615 13914 13616 13918 52920 88021 82910 466
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0595 4332 9402 6773 6233 0034 5812 6043 6962 247
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1021 0636598451 7181 4530530
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5661 1613 0768 24026 3191 1963 6321 2162 1721 381

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bystřičky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 59312 89812 39014 85314 06415 95218 44220 56521 16910 466
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7283 0162 9953 7693 5752 9563 3913 9724 1972 001
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5412 6292 1292 8622 3283 3683 9665 1794 5121 749
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5025 3275 5856 4426 3847 5299 0009 3299 0704 402
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9098356948678848959009451 6651 226
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1522131561941741911 0581 0071 065952
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7628778317197201 013128132659135

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0595 4332 9402 6773 6233 0034 5812 6043 6962 247
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 6835 1132 5352 5162 7102 7794 4052 4423 1712 180
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 101959497601449112818919
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2652253116485480853433648

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5661 1613 0768 24026 3191 1963 6321 2162 1721 381
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5665748691 1563 6541 196860716803296
Investiční dotace
Investiční dotace 05872 2077 08322 66602 7725001 3681 085

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1021 0636598451 7181 4530530
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1021 0636598451 7181 4530408
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000000122

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 32418 96623 95235 15434 64718 40323 98428 15325 7179 220
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 92813 61213 46115 48317 14315 01318 27916 97118 8268 200
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 3965 35410 49119 67117 5043 3905 70511 1826 8911 020

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.