V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Byšice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 47821 54824 38740 86330 84241 13540 29543 50747 86444 612
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 40118 56520 42423 64025 13624 22726 56631 09435 52137 424
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7881 0508621 2641 6791 5391 6121 5275 3634 916
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 630002201303447173
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2841 9043 10115 9583 80715 35712 11710 8526 5092 199

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Byšic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 22818 38920 24823 46224 89223 91126 35730 81635 13436 565
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8824 4524 7805 7936 4276 1795 0365 7296 8137 380
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1783 5144 0414 2084 7433 9155 6016 5718 8107 867
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 8427 1528 18610 32310 68110 72612 52814 91315 84215 787
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9241 9561 9181 9451 9351 9501 8911 9211 9993 385
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3743773453533123232651 4571 4351 794
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0289389788387928171 036224235352

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7881 0508621 2641 6791 5391 6121 5275 3634 916
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2673502794685372312637241 0531 045
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2743032884576087407982181 3421 017
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1234454332 1532 047
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 235393291336529564549582815807

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2841 9043 10115 9583 80715 35712 11710 8526 5092 199
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2841 7441 9813 1823 3753 8493 4596 4361 5761 455
Investiční dotace
Investiční dotace 01601 12012 77543311 5088 6594 4174 933745

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 630002201303447173
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 630002201301147138
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000022035

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 51917 29120 68638 51930 12042 27734 55635 13839 47536 934
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 45712 54612 95820 64523 54524 20321 99526 23822 79125 595
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0624 7457 72817 8746 57518 07412 5618 90016 68411 339

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.