MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Byšice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 54824 38740 86330 84241 13540 29543 50747 86444 61223 029
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 56520 42423 64025 13624 22726 56631 09435 52137 42419 255
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0508621 2641 6791 5391 6121 5275 3634 9161 763
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 300022013034471731 130
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9043 10115 9583 80715 35712 11710 8526 5092 199881

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Byšic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 38920 24823 46224 89223 91126 35730 81635 13436 56518 296
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4524 7805 7936 4276 1795 0365 7296 8137 3803 524
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 5144 0414 2084 7433 9155 6016 5718 8107 8673 051
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 1528 18610 32310 68110 72612 52814 91315 84215 7877 678
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9561 9181 9451 9351 9501 8911 9211 9993 3852 161
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3773453533123232651 4571 4351 7941 647
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9389788387928171 036224235352235

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0508621 2641 6791 5391 6121 5275 3634 9161 763
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3502794685372312637241 0531 045437
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3032884576087407982181 3421 01726
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 34454332 1532 047706
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 393291336529564549582815807594

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9043 10115 9583 80715 35712 11710 8526 5092 199881
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7441 9813 1823 3753 8493 4596 4361 5761 455772
Investiční dotace
Investiční dotace 1601 12012 77543311 5088 6594 4174 933745109

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 300022013034471731 130
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 300022013011471381 130
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000220350

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 29120 68638 51930 12042 27734 55635 13839 47536 93422 362
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 54612 95820 64523 54524 20321 99526 23822 79125 59513 316
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 7457 72817 8746 57518 07412 5618 90016 68411 3399 046

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.