V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bylany Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 9848 5177 3368 6828 3749 6529 31410 48321 29015 450
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8995 3295 6396 0306 8576 5547 2948 2639 40610 152
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6318938401 0608691 1441 1431 2421 5471 454
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 610921 0230077700
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3922 2957655686481 95487090110 3363 844

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bylan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8705 2945 5636 0246 7166 3927 0978 1019 2469 926
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1291 3781 2981 4531 7021 6101 3261 4871 7831 956
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9571 0711 1121 0731 2911 0361 4881 7002 2602 075
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8921 9642 2532 6422 8392 8403 3273 8654 0664 156
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6096206406016306216476836491 234
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 57242120201615291371416
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2272362392352342702947411890

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6318938401 0608691 1441 1431 2421 5471 454
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3904875706434697867988631 0011 145
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1641741751931691557615611598
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13152214010131830
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6421772211231201270210249211

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3922 2957655686481 95487090110 3363 844
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3927107655686481 954870548861471
Investiční dotace
Investiční dotace 01 585000003539 4753 373

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 610921 0230077700
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 70927580077700
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 5400266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 0827 8656 39210 4947 7736 9397 3437 93427 41711 792
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 9124 5915 9406 0945 1186 7206 1467 6257 9858 365
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1693 2744534 4002 6552191 19730919 4323 426

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.