V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bukovno Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 50510 62115 49414 66221 35116 52926 75220 18719 39934 151
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4799 26710 51111 60112 35211 60913 00914 95617 25918 361
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8601 0139161 7541 2711 1271 9921 6611 6271 685
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 011870761 430532821503370
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1662223 9971 2306 2983 74011 4693 42017614 106

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bukovna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4799 26710 34911 48412 31111 55312 92214 68316 94018 064
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7021 8522 2502 5512 8692 6872 2502 5393 0833 354
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6421 8772 0041 9452 2121 7822 6073 0124 0763 670
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0703 3844 0524 7894 9814 8905 8266 8427 3257 361
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6491 6551 6211 6671 6421 6241 6421 5551 7452 916
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1113113371616626594569
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 404486410498601553581110118194

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8601 0139161 7541 2711 1271 9921 6611 6271 685
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4866054625805513301 155680460614
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 257199211288332430476634688765
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 70189243509332332332332265266
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 472003775634291621440

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1662223 9971 2306 2983 74011 4693 42017614 106
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1912224031 2301991 498369664176631
Investiční dotace
Investiční dotace 2 97503 59406 0992 24211 1002 756013 475

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 011870761 430532821503370
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01187076053003370
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 430028215000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 50616 61811 12715 59027 50720 07126 83818 32520 40044 682
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7676 1857 3469 3747 6647 7608 85410 0109 31216 207
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 74010 4333 7816 21619 84312 31117 9848 31511 08828 475

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.